„Eames Elephant“ gaminanti kompanija labai rimtai svarstė, ar juoda spalva – išties ne vaikiška – verta dėmesio. Vis dėlto apsisprendė jos naudai: kadangi šis dekoratyvus interjero akcentas taip mėgstamas ir suaugusiųjų, dažnai įkurdinamas „rimtoje“ zonoje, nutarta gaminti ir juodus drambliukus.

Menininkų porai patiko drambliai ir fanera

Garsioji menininkų pora Charles ir Ray Eamesai žavėjosi drambliais – Charles piešiniuose ir dokumentinėse nuotraukose, įamžinusiose gyvenimo Indijoje ar cirko pasaulio akimirkas, galima pamatyti daugybę šių gyvūnų. Dramblys – išties mielas padaras, tačiau vaikiškos kėdutės (ar žaislo) „Eames Elephant“ istorija ne apie tai. Charles ir Ray Eamesai svajojo naujai pažvelgti į dizainą ir sukurti gražesnį pasaulį, kuriame daiktai būtų suprojektuoti taip, kad patenkintų praktinius poreikius ir suteiktų daugiau malonumo kasdien.

Po Antrojo pasaulinio karo jie keletą metų daug eksperimentavo su fanera kurdami iš jos baldus – menininkų pora buvo įsitikinusi, kad geras dizainas turėtų būti prieinamas visiems, o fanera yra lengva, atspari ir pigi. Tačiau draugiškas ir žaismingas drambliukas didelėmis ausimis, 1945 metais sukurtas Charles keturiolikmetei dukrai Luciai, technologiškai buvo tikras iššūkis: 42 cm aukščio „Eames Elephant“ atskleidė naujas lanksčios faneros galimybes, o ir estetikos požiūriu tai buvo be galo sėkmingas sprendimas. Menininkų poros idėją – sukurti „rimtai smagų“ daiktą – pavyko įgyvendinti.

Pagamintas tik XXI amžiuje

Dėl sudėtingos konstrukcijos kėdutė „Eames Elephant“ nė nebuvo pradėta gaminti – tuo metu sukurti tik du prototipai. Vienas jų jau po metų eksponuotas Moderniojo meno muziejuje Niujorke (beje, Charles buvo pirmasis dizaineris, čia surengęs asmeninę parodą 1946 metais, kurioje eksponavo baldus iš lenktos faneros, – vienas jų ir buvo vaikiška kėdutė). Šiandien yra išlikęs vienintelis prototipas, kuris priklauso Eamesų šeimai.

2007 metais, pažymint Charles 100-ąsias gimimo metines, šveicarų gamintojas „Vitra“ pagal prototipą pagamino riboto leidimo kolekciją iš vyšnios medienos faneros – du tūkstančius „Eames Elephant“.

Foto: Shutterstock

Sertifikuotas ir sėkmingas

Siekdama išsaugoti garsių menininkų palikimą, „Vitra“ sukūrė įvairiaspalvių kėdučių iš matinio ir lankstaus polipropileno versiją ir pradėjo serijinę jų gamybą. Gaminys turi visus vaikų žaislams reikalingus sertifikatus. Nors sukurtas galvojant apie mažuosius, kultinis „Eames Elephant“ išliko populiarus ne tik kaip žaislas. Stilingas, modernus ir funkcionalus interjero akcentas ir šiandien suteikia smagumo ne tik vaikų kambariui, bet ir kiekvienai erdvei. Drambliukas yra įvairiausių spalvų, jį galima įkomponuoti ir namuose, ir lauke. Pasisekimo sulaukė ir mažesnė 13 cm aukščio versija – dekoratyvus dizaino objektas dera ant darbo stalo ar kitoje eksponuoti vertoje vietoje.

Liūdna, bet graži istorija

Sakoma, kad drambliai nieko nepamiršta. Kaip ir kūdikių netekę tėvai... 2015 metais Anglijoje įgyvendintas fondo „Teddy's Wish“, kuris remia netektį patyrusias šeimas ir gyvybiškai svarbius mokslinius tyrimus apie staigios kūdikių mirties sindromą, projektas. Jam gamintojas paaukojo 21 kėdutę „Eames Elephant“, o pasaulinio garso dizaineriai, architektai ir kiti menininkai savaip interpretavo šią dizaino ikoną. Kūriniai buvo parduoti internetiniame aukcione ir uždirbo 9630 svarų – visi buvo paaukoti labdaros fondui.

Novatoriškas požiūris

Suomių dizaineris Eero Aarnio kėdutę „Puppy“ sukūrė 2005 metais, sulaukęs 73 metų. Bet nostalgija vaikystei čia niekuo dėta: tai buvo toli gražu ne pirmas dizaino objektas su žaisminga potekste ir ne pirmas baldas (ar žaislas?), skirtas vaikams. Tiesa, ir kiti menininko suprojektuoti baldai išsiskiria skulptūriška netikėta forma, smagia, kartais šiek tiek ironiška potekste, yra ryškiaspalviai, daugiafunkciai. Mat Eero Aarnio – vienas tų novatorių, kurie pirmieji baldams ir interjero aksesuarams kurti pradėjo naudoti plastiką.

Eero Aarnio gimė 1932 metais Helsinkyje, įgijo dizainerio išsilavinimą 1962-aisiais, atidarė savo studiją ir ėmė eksperimentuoti su plastiku. Rezultatu tapo krėslas „Ball“, sukurtas 1963 metais, po kelerių metų pristatytas parodoje Kelne ir atnešęs Eero Aarnio pasaulinę šlovę: nuo tada menininkas, pasak jo paties, „užsiima tik tuo, kuo nori“. Ir jam sekasi: daugelis dizainerio kūrinių prestižinėse parodose pelnė apdovanojimų ir yra eksponuojami garsiausiuose pasaulio muziejuose, keletas jų visiems laikams tapo dizaino klasikos ikonomis.

Foto: Gamintojo archyvas

Ištikimas plastikui

Eero Aarnio sukurti dizaino objektai atspindi XX amžiaus septintojo dešimtmečio epochą. Besigrožint blizgiais, išraiškingų formų ir spalvų daiktais gali kilti mintis, ar ne per daug plastiko. Jo pikas lyg ir praeityje, tačiau dizainerio kūriniai vis ant bangos: nors ir keistai skamba, novatorius išsiskiria pavydėtinu pastovumu. Tai savotiškas paradoksas: kaip tikras suomis, Eero Aarnio aistringai myli gamtą, gyvena vidury miškų ant ežero kranto, tad iš jo būtų galima tikėtis ekologiškų baldų iš perdirbtos medienos.

Beje, savo karjerą jis pradėjo nuo pintos taburetės, tačiau „susipažinęs“ su plastiku visą dėmesį skyrė jam, mat dizaineriui buvo labai svarbu, kad medžiaga įgautų pačias įvairiausias formas ir būtų įvairiaspalvė, o mediena tuo metu šiomis savybėmis dar nepasižymėjo. Iki šiol menininkas yra įsitikinęs, kad plastiko era nesibaigė – ir „Puppy“ tai įrodo.

Pozityvus ir žaismingas „Puppy“

Kai kurie Eero Aarnio baldai primena žaislus: arkliukas „Pony“, kuriam jau 45-eri, 2002 metais sukurtas besnapis paukščiukas „Tipi“, o neseniai pasirodė šuniukas „Puppy“, pagamintas iš tvirto polietileno (todėl tinkamas laikyti lauke). Pats menininkas nė nebando įžvelgti ribos tarp žaislo ir baldo. Ir net tarp suaugusiųjų ir vaikų: jis yra pasakęs, kad šalia vaikiškos kėdutės kiekvieno mūsų viduje esantis vaikas išsiveržia į laisvę...

Estetiška forma, ryški spalva ir linksmas dizainas – kėdutė „Puppy“ atrodo kaip didelis žaislas (beje, jų yra keturių skirtingų dydžių), bet ji patogi ir suaugusiesiems. Plastikinis šuniukas yra vienas iš kolekcijos „Mee too“ vaikiškų baldų, sukurtų italų kompanijai „Magis“. „Puppy“ gali būti baltos, žalios ir oranžinės spalvų, tačiau buvo pagaminta ir rožinės bei baltai juodos, dalmatiną primenančios spalvos žaislų.

Pasak dizainerio, jo idėjos gimsta arba iš vaizduotės ir svajonių, arba iš poreikio išspręsti problemą ir atnaujinti produktą – nelygu, ar tai yra meno kūrinys, ar funkcionalus daiktas. Šitai suderinus galima sukurti naują objektą – tokį kaip „Puppy“. „Būtinybės tokį turėti nėra, tačiau tiek daug žmonių jo nori“, – įsitikinęs Eero Aarnio.

Gamintojo Vitra nuotraukos